ga naar homepagina

Drie Octoberstraat 11
2313 ZL Leiden
tel. 071 - 5131024
info@benvroom.nl

 

Usability

Usability & SEO advies
Expert review
Usability test

Boeken
Checklists
Artikelen

Verhalen

Foto's

Bio & Publicaties

 

USABILITY > Usability expert review

 

Usability expert review

Wilt u uw website of nieuwe concepten eens kritisch laten bekijken door een usability expert? Dan kan ik voor u een usability expert review uitvoeren.

Ik bekijk hoe de website kan worden verbeterd en geef daarover concrete, beargumenteerde adviezen.

Perspectief van de gebruiker

Ik doe dit vooral vanuit het perspectief van de gebruiker: hoe zoekt hij uw informatie, voorziet deze in zijn behoeften, is de website goed afgestemd op zijn zoek- en surfgedrag? Welke problemen kan hij tegenkomen? Hoe kunt u nog beter uw doelen bij deze mensen bereiken?

Mijn ervaring? Vijftien jaar usability tests, reviews en advies. Vooral door de vele tests ben ik gewend om te kijken door de ogen van de gebruikers.

Zie ook mijn boek Focus op de webbezoeker.

Aandachtspunten

Ik kijk onder meer naar:

  • inhoud: afgestemd op wensen gebruikers en doelen organisatie?
  • toptaken: wat zijn de belangrijkste dingen die gebruikers willen vinden of doen; is dat snel vindbaar en uitvoerbaar?
  • usability: waar zitten usability gebreken?
  • vindbaarheid / zoekmachine optimalisatie (SEO): inhoud goed vindbaar via Google?
  • navigatie: is alles op de site goed te vinden?
  • vormgeving: komt het belangrijkste goed in beeld?
  • teksten: geschikt voor de scannende webbezoeker?
  • gebruiksgemak: zijn handelingen als formulieren invullen en bestellen eenvoudig?

Werkwijze expert review

Geen vaste checklist of protocol

Ik heb geen vastomlijnde werkwijze. Ik bekijk wat me opvalt op de website. Dat kan van alles zijn: in een website kunnen de meest uiteenlopende problemen optreden. Dat is niet met een checklist of protocol allemaal op te sporen.

In grote lijnen bekijk ik wat de organisatie van de website bij de doelgroep wil bereiken en welke gebreken dat kunnen ondermijnen. En ik verplaats me in de beoogde bezoeker: wat zou hij op de website willen vinden of doen en welke problemen komt hij daarbij tegen.

Daarnaast gebruik ik een aantal technieken om verbeterpunten op het spoor te kunnen komen.

SEO / landingspagina's

Aangezien bezoekers vaak direct via een zoekmachine op een specifieke pagina binnen komen, is het belangrijk dat pagina's daarop zijn afgestemd. Anders gezegd: iedere pagina is een landingspagina, een beginpagina op de website.

Vooral voor de belangrijkste pagina's is het de vraag:

  • is de pagina optimaal vindbaar: bevat het de zoekwoorden waarmee zulke informatie gezocht wordt en staan ze in de URL, title tag, titel, subkopjes en (begin)tekst?
  • maakt het beginscherm van de pagina (datgene wat de bezoeker het eerst ziet) direct duidelijk wat de pagina biedt?
  • toont de pagina, met name het beginscherm, interessante andere onderdelen van de website?

Google Analytics - website statistieken

De cijfers van Google Analytics kunnen een verrassend licht werpen op hoe de website werkt. Sommige pagina's kunnen onverwacht veel directe bezoekers trekken, soms meer dan de homepage. Dat zijn belangrijke landingspagina's die de bezoeker verder de website in moeten leiden.
Op andere pagina's valt het bezoek misschien tegen. Reden om daar eens kritisch naar te kijken.

Ik bekijk wat er opvalt in de statistieken en welke mogelijkheden tot verbetering hieruit af te leiden zijn.

Scenario's

Ik maak scenario's: beschrijvingen van fictieve situaties waarin beoogde bezoekers zich kunnen bevinden en de vragen en behoeften die zij van daaruit hebben.

Met hun vragen en vanuit hun context bekijk ik of ze bepaalde informatie gemakkelijk kunnen vinden en handelingen kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld een aanmelding of bestelling. Hierdoor komen hele specifieke verbeterpunten naar voren.

Toptaken

Samen met de organisatie bepaal ik wat de toptaken van de website zijn: de belangrijkste dingen die bezoekers moeten kunnen vinden of doen. Vervolgens bekijk ik hoe gemakkelijk de bezoekers dit kunnen vinden, of de informatie scanbaar en bruikbaar is en of handelingen makkelijk uitvoerbaar zijn.

Een website die goed op de toptaken is ingericht, functioneert goed voor de meeste bezoekers.

Webtekst

Goede webtekst verschilt van 'gewone' tekst. Webbezoekers lezen namelijk zelden iets. Zij zoeken scannend naar dingen en klikken snel door als ze het niet meteen zien.

Ik bekijk of de teksten goed scanbaar zijn. Of de gebruiker direct de voor hem interessante informatie ziet. En of dat de informatie is die hij zoekt.

Waar nodig geef ik voorstellen voor betere tekst.

Navigatie

De navigatie moet zijn afgestemd op denkwijze van de bezoeker (en niet op die van de organisatie). Begrijpt de bezoeker de indeling en de namen van de knoppen? Weet hij direct wat hij daarachter kan verwachten? Kan hij gemakkelijk de juiste informatie via de interne zoekmachine vinden?

Online formulieren

Goed invulbare online formulieren zijn vaak van groot belang. Als gebruikers een formulier te lang vinden of iets niet begrijpen, haken ze snel af. Zonder dat de organisatie er iets van merkt.

Ik bekijk vanuit de gebruiker of formulieren goed invulbaar zijn. Bevatten ze geen (schijnbaar) overbodige vragen? Geven ze geen redenen tot afhaken? Zijn alle vragen glashelder? De foutmeldingen ook? Is het duidelijk wat er na de verzending gebeurt?

Nadere info

Over veel van dit soort onderwerpen heb ik gepubliceerd. Ook heb ik op mijn website een aantal checklists staan. Zie de rechterkolom.

Algemene artikelen over usability en het beoordelen van websites:

Contact

Belt u mij als u interesse heeft: 071-5131024.

   


Diensten

Usability en SEO advies

Usability test

 

Boeken

FOCUS OP DE WEBBEZOEKER
Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

Boek: Focus op de webbezoeker. Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

 

WEBSITES TESTEN BIJ GEBRUIKERS

 

Checklists
& artikelen

Websites afstemmen op de bezoekers
10 tips om websites zo goed mogelijk op de beoogde bezoekers af te stemmen.

Checklist goede websites
Usability checklist: punten waaraan een goede website moet voldoen.

Webtekst
Tips voor scanbare, leesbare webtekst.

Navigatie
Tips voor het vindbaar maken van uw inhoud.

Formulieren
Hoe maakt u gemakkelijk invulbare formulieren?