Usability expert review
Wilt u uw website of nieuwe concepten eens kritisch laten
bekijken door een usability expert? Dan kan ik voor u een usability
expert review uitvoeren.
Ik bekijk hoe de website kan worden verbeterd en
geef daarover concrete, beargumenteerde adviezen.
Perspectief van de gebruiker
Ik doe dit vooral vanuit het perspectief van de gebruiker:
hoe zoekt hij uw informatie, voorziet deze in zijn behoeften,
is de website goed afgestemd op zijn zoek- en surfgedrag? Welke
problemen kan hij tegenkomen? Hoe kunt u nog beter uw doelen
bij deze mensen bereiken?
Mijn ervaring? Vijftien jaar usability tests, reviews en
advies. Vooral door de vele tests ben ik gewend om te kijken
door de ogen van de gebruikers.
Zie ook mijn boek Focus
op de webbezoeker.
Aandachtspunten
Ik kijk onder meer naar:
- inhoud: afgestemd op wensen gebruikers en doelen
organisatie?
- toptaken: wat zijn de belangrijkste dingen die gebruikers
willen vinden of doen; is dat snel vindbaar en uitvoerbaar?
- usability: waar zitten usability gebreken?
- vindbaarheid / zoekmachine optimalisatie (SEO): inhoud
goed vindbaar via Google?
- navigatie: is alles op de site goed te vinden?
- vormgeving: komt het belangrijkste goed in beeld?
- teksten: geschikt voor de scannende webbezoeker?
- gebruiksgemak: zijn handelingen als formulieren invullen
en bestellen eenvoudig?
Werkwijze expert review
Geen vaste checklist of protocol
Ik heb geen vastomlijnde werkwijze. Ik bekijk wat me opvalt
op de website. Dat kan van alles zijn: in een website kunnen
de meest uiteenlopende problemen optreden. Dat is niet met een
checklist of protocol allemaal op te sporen.
In grote lijnen bekijk ik wat de organisatie van de website
bij de doelgroep wil bereiken en welke gebreken dat kunnen ondermijnen.
En ik verplaats me in de beoogde bezoeker: wat zou hij op de
website willen vinden of doen en welke problemen komt hij daarbij
tegen.
Daarnaast gebruik ik een aantal technieken om verbeterpunten
op het spoor te kunnen komen.
SEO / landingspagina's
Aangezien bezoekers vaak direct via een zoekmachine op een
specifieke pagina binnen komen, is het belangrijk dat pagina's
daarop zijn afgestemd. Anders gezegd: iedere pagina is een landingspagina,
een beginpagina op de website.
Vooral voor de belangrijkste pagina's is het de vraag:
- is de pagina optimaal vindbaar: bevat het de zoekwoorden
waarmee zulke informatie gezocht wordt en staan ze in de URL,
title tag, titel, subkopjes en (begin)tekst?
- maakt het beginscherm van de pagina (datgene wat de bezoeker
het eerst ziet) direct duidelijk wat de pagina biedt?
- toont de pagina, met name het beginscherm, interessante
andere onderdelen van de website?
Google Analytics - website statistieken
De cijfers van Google Analytics kunnen een verrassend licht
werpen op hoe de website werkt. Sommige pagina's kunnen onverwacht
veel directe bezoekers trekken, soms meer dan de homepage. Dat
zijn belangrijke landingspagina's die de bezoeker verder de
website in moeten leiden.
Op andere pagina's valt het bezoek misschien tegen. Reden om
daar eens kritisch naar te kijken.
Ik bekijk wat er opvalt in de statistieken en welke mogelijkheden
tot verbetering hieruit af te leiden zijn.
Scenario's
Ik maak scenario's: beschrijvingen van fictieve situaties waarin
beoogde bezoekers zich kunnen bevinden en de vragen en behoeften
die zij van daaruit hebben.
Met hun vragen en vanuit hun context bekijk ik of ze bepaalde
informatie gemakkelijk kunnen vinden en handelingen kunnen uitvoeren.
Bijvoorbeeld een aanmelding of bestelling. Hierdoor komen hele
specifieke verbeterpunten naar voren.
Toptaken
Samen met de organisatie bepaal ik wat de toptaken van de website
zijn: de belangrijkste dingen die bezoekers moeten kunnen vinden
of doen. Vervolgens bekijk ik hoe gemakkelijk de bezoekers dit
kunnen vinden, of de informatie scanbaar en bruikbaar is en
of handelingen makkelijk uitvoerbaar zijn.
Een website die goed op de toptaken is ingericht, functioneert
goed voor de meeste bezoekers.
Webtekst
Goede webtekst verschilt van 'gewone' tekst. Webbezoekers lezen
namelijk zelden iets. Zij zoeken scannend naar dingen en klikken
snel door als ze het niet meteen zien.
Ik bekijk of de teksten goed scanbaar zijn. Of de gebruiker
direct de voor hem interessante informatie ziet. En of dat de
informatie is die hij zoekt.
Waar nodig geef ik voorstellen voor betere tekst.
Navigatie
De navigatie moet zijn afgestemd op denkwijze van de bezoeker
(en niet op die van de organisatie). Begrijpt de bezoeker de
indeling en de namen van de knoppen? Weet hij direct wat hij
daarachter kan verwachten? Kan hij gemakkelijk de juiste informatie
via de interne zoekmachine vinden?
Online formulieren
Goed invulbare online formulieren zijn vaak van groot belang.
Als gebruikers een formulier te lang vinden of iets niet begrijpen,
haken ze snel af. Zonder dat de organisatie er iets van merkt.
Ik bekijk vanuit de gebruiker of formulieren goed invulbaar
zijn. Bevatten ze geen (schijnbaar) overbodige vragen? Geven
ze geen redenen tot afhaken? Zijn alle vragen glashelder? De
foutmeldingen ook? Is het duidelijk wat er na de verzending
gebeurt?
Nadere info
Over veel van dit soort onderwerpen heb ik gepubliceerd. Ook
heb ik op mijn website een aantal checklists staan. Zie de rechterkolom.
Algemene artikelen over usability en het beoordelen van websites:
Contact
Belt u mij als u interesse heeft: 071-5131024.
|