ga naar homepagina

Drie Octoberstraat 11
2313 ZL Leiden
tel. 071 - 5131024
info@benvroom.nl

 

Usability

Usability & SEO advies
Expert review
Usability test

Boeken
Checklists
Artikelen

Verhalen

Foto's

Bio & Publicaties

 

 

USABILITY > usability en SEO advies

 

Usability en SEO advies


Achtergrond: usability tests

Sinds 1999 heb ik usablity tests van websites uitgevoerd. Ik ben vertrouwd met het zoek- en surfgedrag van webbezoekers en ben gewend vanuit hun perspectief te denken.

Advies: o.a. inhoud, usability en SEO

De laatste jaren richt ik mij vooral op het geven van advies op het gebied van o.a.

  • vindbaarheid / SEO
  • inhoud
  • webtekst
  • usability
  • google analytics

Het gaat om een optimale inrichting van de website: goed vindbaar, afgestemd op de behoeften en het zoek/surf-gedrag van uw doelgroep én de doelen die u bij hen wilt bereiken.

Ik geef concrete adviezen. Zowel op het niveau van de complete website als op detail-niveau, bijvoorbeeld de titel van een pagina, een tekst of een online formulier.

Ondersteuning

Indien gewenst help ik daarna met het verbeteren van de website. Bijvoorbeeld met feedback op nieuwe concepten, betere webtekst of aangepaste formulieren.

Aandachtspunten

SEO / vindbaarheid

Tegenwoordig is bijna iedere pagina een landingspagina: de pagina waar een bezoeker op de website binnenkomt. De meeste mensen komen namelijk direct via Google op een specifieke pagina terecht. Veel van hen zijn min of meer toevallige bezoekers, die toch heel interessant kunnen zijn voor de organisatie. Toevallige bezoekers kunnen gratis nietuwe klanten worden.

Daarom moet iedere pagina zelf zoveel mogelijk bezoekers trekken, dus optimaal zijn afgestemd op het zoekgedrag van geïnteresseerde mensen. Dat betekent: goede SEO, met name goede zoekwoorden in de URL, de title-tag, de titel, subkoppen en (begin)tekst.

Goede startpunten voor bezoek van de website
Als de pagina niet meteen op het beginscherm duidelijk maakt wat daar geboden wordt, zijn de meesten meteen weer weg. Jammer!
Bied meteen links naar andere interessante onderdelen van de website. Verleid hem tot verder klikken. Liefst naar de voor u interessantste plek.

Kortom: maak van iedere pagina een goed startpunt voor het bezoek van de website.

Google Analytics / statistieken

De website-statistieken van Google Analytics laten vaak onverwachtse dingen zien: pagina's die opvallend veel directe bezoekers trekken of heel weinig.

Veel bezochte pagina's zijn belangrijke landingspagina's: die moeten een goed startpunt zijn voor een verder bezoek van de website. Dat heeft hoge prioriteit. En met kleine ingrepen kan het directe bezoek vaak nog hoger worden.

Van pagina's waarvan het bezoek tegenvalt, moet de SEO (vindbaarheid) worden verbeterd.

De statistieken van Google Analytics maken vaak heel helder waar de meeste winst te behalen valt. Dus: welke pagina's het eerst aangepakt kunnen worden.

Inventarisatie doelgroep behoeften

Hoe beter de inhoud van de website is afgestemd op de behoeften van de beoogde bezoekers, hoe beter hij functioneert. Er zijn verschillende eenvoudige manieren om die te inventariseren, bijvoorbeeld:

  • vragen noteren die bij de organisatie binnen komen
  • bekijken welke zoekwoorden in de interne zoekmachine worden ingevuld
  • persona's maken; een persona is een beschrijving van een stereotype gebruiker, zijn situatie, zijn vragen / behoeften en zijn zoek/surf-gedrag
  • scenario's bedenken: korte omschrijvingen van situaties waarin mensen zich bevinden en de doelen / vragen waarmee zij de website bezoeken
  • online enquête op de website

Toptaken

De meeste bezoekers komen doorgaans maar voor een beperkt aantal taken: de toptaken. Bijvoorbeeld een bestelling, een aanmelding of het zoeken van specifieke informatie.

Toptaak optimalisatie
De website moet optimaal zijn ingericht voor het uitvoeren van die toptaken. De homepage moet de startpunten goed in beeld brengen, met duidelijke links. De bezoeker moet verdere weg naar de informatie of de uitvoering van de handeling zo gemakkelijk mogelijk kunnen afleggen. Ook de navigatie en de interne zoekmachine dienen de bezoeker hier zo goed mogelijk bij te helpen..

Ook 'gewone' pagina's kunnen toptaak-links bieden. Zeker als zij veel directe bezoekers trekken, dus belangrijke landingspagina's zijn.

Homepage, beginpagina's rubrieken

De homepage moet er onder meer mooi uitzien en de toptaken goed in beeld brengen. De beginpagina's van rubrieken moeten de inhoud van de rubriek zo overzichtelijk mogelijk in beeld brengen. Een startpagina-achtige vorm werkt vaak goed: de onderwerpen goed gegroepeerd onder duidelijke koppen.

Webtekst

Probleem op het internet is: bezoekers lezen bijna niet. Zeker niet als zij naar informatie op zoek zijn, dan scannen ze alleen maar en slaan ze alle lopende tekst over.

Scanbare tekst
Webtekst moet dus optimaal zijn afgestemd op de zoekende, scannende bezoeker. Dat betekent: zoveel mogelijk onderverdeeld in korte alinea's met duidelijke subkoppen. De subkoppen moeten het verhaal zoveel mogelijk vertellen.

De tekst moet zo bondig mogelijk zijn. Geen inleidingen en uitwijdingen. Zoveel mogelijk puntsgewijze informatie. Het belangrijkste eerst. De bezoeker komt zelden verder dan het begin. Subkopjes en puntsgewijze informatie worden het best bekeken.

SEO
En, nogmaals: de title-tag, titel, subkoppen, (begin)tekst en de URL moeten zoveel mogelijk de zoekwoorden bevatten waarmee mensen de informatie zoeken.

Formulieren

Formulieren zijn vaak van groot belang voor de organisatie, maar functioneren zelden optimaal, zonder dat de organisatie dat merkt. De webmaster ziet meestal alleen de formulieren die binnen komen, de percentages afhakers blijven buiten beeld (tenzij hij de statistieken goed bekijkt).

Ik bekijk hoe formulieren zo goed mogelijk op de gebruiker kunnen worden worden afgestemd: zo min mogelijk vragen, glasheldere vragen en duidelijke foutmeldingen. Iedere reden om af te haken eruit halen. Eventueel experimenteren met verschillende versies en bekijken welke het beste resultaat oplevert.

Eenvoudige usability tests

Een usability test is eenvoudig uitvoerbaar en levert meestal een schat aan inzicht op over hoe de webste verbeterd kan worden.

Eigenlijk is het heel simpel: zet iemand achter de (concept) website, laat hem een aantal taken uitvoeren en bekijk waar het mis gaat. Doe dit een of twee keer en breng verbeteringen aan. Test zo nodig ook de aangepaste versie.

Ik kan u adviseren over de uitvoering van zo'n test en u hier eventueel bij ondersteunen.

Informatie

Bovenstaande onderwerpen bespreek ik in mijn boek Focus op de webbezoeker. Als u mij vraagt om advies of ondersteuning, krijgt u dit van mij kado.

Contact

Interesse? Neemt u contact met mij op via de mail of telefoon, 071-5131024.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   


Diensten

Usability expert review

Usability test

 

Boeken

FOCUS OP DE WEBBEZOEKER
Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

Boek: Focus op de webbezoeker. Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

 

WEBSITES TESTEN BIJ GEBRUIKERS

Handleiding voor het uitvoeren van een usability test van een website

 

Checklists

Websites afstemmen op de bezoekers
10 tips om websites zo goed mogelijk op de beoogde bezoekers af te stemmen.

Checklist goede websites
Usability checklist: punten waaraan een goede website moet voldoen.

Webtekst
Tips voor vindbare, scanbare en leesbare webtekst.

Formulieren
Hoe maakt u gemakkelijk invulbare formulieren?