Usability en SEO advies
Achtergrond: usability tests
Sinds 1999 heb ik usablity tests van websites uitgevoerd.
Ik ben vertrouwd met het zoek- en surfgedrag van webbezoekers
en ben gewend vanuit hun perspectief te denken.
Advies: o.a. inhoud, usability en SEO
De laatste jaren richt ik mij vooral op het geven van advies
op het gebied van o.a.
- vindbaarheid / SEO
- inhoud
- webtekst
- usability
- google analytics
Het gaat om een optimale inrichting van de website: goed
vindbaar, afgestemd op de behoeften en het zoek/surf-gedrag
van uw doelgroep én de doelen die u bij hen wilt bereiken.
Ik geef concrete adviezen. Zowel op het niveau van de complete
website als op detail-niveau, bijvoorbeeld de titel van een
pagina, een tekst of een online formulier.
Ondersteuning
Indien gewenst help ik daarna met het verbeteren van de
website. Bijvoorbeeld met feedback op nieuwe concepten, betere
webtekst of aangepaste formulieren.
Aandachtspunten
SEO / vindbaarheid
Tegenwoordig is bijna iedere pagina een landingspagina: de
pagina waar een bezoeker op de website binnenkomt. De meeste
mensen komen namelijk direct via Google op een specifieke pagina
terecht. Veel van hen zijn min of meer toevallige bezoekers,
die toch heel interessant kunnen zijn voor de organisatie. Toevallige
bezoekers kunnen gratis nietuwe klanten worden.
Daarom moet iedere pagina zelf zoveel mogelijk bezoekers trekken,
dus optimaal zijn afgestemd op het zoekgedrag van geïnteresseerde
mensen. Dat betekent: goede SEO, met name goede zoekwoorden
in de URL, de title-tag, de titel, subkoppen en (begin)tekst.
Goede startpunten voor bezoek van de website
Als de pagina niet meteen op het beginscherm duidelijk maakt
wat daar geboden wordt, zijn de meesten meteen weer weg. Jammer!
Bied meteen links naar andere interessante onderdelen van de
website. Verleid hem tot verder klikken. Liefst naar de voor
u interessantste plek.
Kortom: maak van iedere pagina een goed startpunt voor het
bezoek van de website.
Google Analytics / statistieken
De website-statistieken van Google Analytics laten vaak onverwachtse
dingen zien: pagina's die opvallend veel directe bezoekers trekken
of heel weinig.
Veel bezochte pagina's zijn belangrijke landingspagina's: die
moeten een goed startpunt zijn voor een verder bezoek van de
website. Dat heeft hoge prioriteit. En met kleine ingrepen kan
het directe bezoek vaak nog hoger worden.
Van pagina's waarvan het bezoek tegenvalt, moet de SEO (vindbaarheid)
worden verbeterd.
De statistieken van Google Analytics maken vaak heel helder
waar de meeste winst te behalen valt. Dus: welke pagina's het
eerst aangepakt kunnen worden.
Inventarisatie doelgroep behoeften
Hoe beter de inhoud van de website is afgestemd op de behoeften
van de beoogde bezoekers, hoe beter hij functioneert. Er zijn
verschillende eenvoudige manieren om die te inventariseren,
bijvoorbeeld:
- vragen noteren die bij de organisatie binnen komen
- bekijken welke zoekwoorden in de interne zoekmachine worden
ingevuld
- persona's maken; een persona is een beschrijving van een
stereotype gebruiker, zijn situatie, zijn vragen / behoeften
en zijn zoek/surf-gedrag
- scenario's bedenken: korte omschrijvingen van situaties
waarin mensen zich bevinden en de doelen / vragen waarmee
zij de website bezoeken
- online enquête op de website
Toptaken
De meeste bezoekers komen doorgaans maar voor een beperkt aantal
taken: de toptaken. Bijvoorbeeld een bestelling, een aanmelding
of het zoeken van specifieke informatie.
Toptaak optimalisatie
De website moet optimaal zijn ingericht voor het uitvoeren
van die toptaken. De homepage moet de startpunten goed in beeld
brengen, met duidelijke links. De bezoeker moet verdere weg
naar de informatie of de uitvoering van de handeling zo gemakkelijk
mogelijk kunnen afleggen. Ook de navigatie en de interne zoekmachine
dienen de bezoeker hier zo goed mogelijk bij te helpen..
Ook 'gewone' pagina's kunnen toptaak-links bieden. Zeker als
zij veel directe bezoekers trekken, dus belangrijke landingspagina's
zijn.
Homepage, beginpagina's rubrieken
De homepage moet er onder meer mooi uitzien en de toptaken
goed in beeld brengen. De beginpagina's van rubrieken moeten
de inhoud van de rubriek zo overzichtelijk mogelijk in beeld
brengen. Een startpagina-achtige vorm werkt vaak goed: de onderwerpen
goed gegroepeerd onder duidelijke koppen.
Webtekst
Probleem op het internet is: bezoekers lezen bijna niet. Zeker
niet als zij naar informatie op zoek zijn, dan scannen ze alleen
maar en slaan ze alle lopende tekst over.
Scanbare tekst
Webtekst moet dus optimaal zijn afgestemd op de zoekende,
scannende bezoeker. Dat betekent: zoveel mogelijk onderverdeeld
in korte alinea's met duidelijke subkoppen. De subkoppen moeten
het verhaal zoveel mogelijk vertellen.
De tekst moet zo bondig mogelijk zijn. Geen inleidingen en
uitwijdingen. Zoveel mogelijk puntsgewijze informatie. Het belangrijkste
eerst. De bezoeker komt zelden verder dan het begin. Subkopjes
en puntsgewijze informatie worden het best bekeken.
SEO
En, nogmaals: de title-tag, titel, subkoppen, (begin)tekst
en de URL moeten zoveel mogelijk de zoekwoorden bevatten waarmee
mensen de informatie zoeken.
Formulieren
Formulieren zijn vaak van groot belang voor de organisatie,
maar functioneren zelden optimaal, zonder dat de organisatie
dat merkt. De webmaster ziet meestal alleen de formulieren die
binnen komen, de percentages afhakers blijven buiten beeld (tenzij
hij de statistieken goed bekijkt).
Ik bekijk hoe formulieren zo goed mogelijk op de gebruiker
kunnen worden worden afgestemd: zo min mogelijk vragen, glasheldere
vragen en duidelijke foutmeldingen. Iedere reden om af te haken
eruit halen. Eventueel experimenteren met verschillende versies
en bekijken welke het beste resultaat oplevert.
Eenvoudige usability tests
Een usability test is eenvoudig uitvoerbaar en levert meestal
een schat aan inzicht op over hoe de webste verbeterd kan worden.
Eigenlijk is het heel simpel: zet iemand achter de (concept)
website, laat hem een aantal taken uitvoeren en bekijk waar
het mis gaat. Doe dit een of twee keer en breng verbeteringen
aan. Test zo nodig ook de aangepaste versie.
Ik kan u adviseren over de uitvoering van zo'n test en u hier
eventueel bij ondersteunen.
Informatie
Bovenstaande onderwerpen bespreek ik in mijn boek Focus
op de webbezoeker. Als u mij vraagt om advies of
ondersteuning, krijgt u dit van mij kado.
Contact
Interesse? Neemt u contact met mij op via de mail
of telefoon, 071-5131024.
|