Usability bij het Wereld Natuur Fonds
Lezing HartmanEVENT, september 2008
Ook geplaatst op Frankwatching.com
Eind 2007 lanceerde het Wereld Natuur Fonds een geheel vernieuwde
site. Hiervoor heeft het WNF in 2008 de Usability
Award ontvangen, de prijs voor de meest gebruiksvriendelijke
website.
Zelf geef ik sinds 2002 regelmatig usability advies aan
het WNF. Meestal bekijk ik concepten of delen van de site en
geef ik aan waar deze nog te weinig zijn afgestemd op de gebruiker
of de doelen van de organisatie.
Ik kijk hier terug op mijn werk voor het WNF. Tevens verbind
ik daaraan enkele conclusies over de rol die een usability expert
kan spelen.
Usability Award
Eerst iets over de Usability Award. Deze wordt jaarlijks uitgereikt
door 2C Usability, sinds kort onderdeel van Metrixlab. Zelf
zit ik sinds 2002 in de vakjury.
Tot 2007 wezen we zelf de winnaar aan, maar in 2008 zijn we
daar van afgestapt. Dit jaar mochten alleen nieuwe sites meedingen
naar de prijs. De vakjury heeft 5 websites genomineerd. Deze
zijn vervolgens door een publieksjury op internet op verschillende
punten beoordeeld, en daar is wnf.nl als beste uit naar voren
gekomen.
Kennis van de klant
Goed inspelen op de wensen en behoeften van de klant begint
natuurlijk met kennis van die wensen en behoeften. Het WNF pakt
dit structureel aan.
-
Met Google Analytics wordt dagelijks bijgehouden hoe bezoekers
op de site terecht komen, o.a. via welke links of zoekwoorden,
en welke wegen ze op de site bewandelen.
-
Er wordt bijgehouden welke pagina's het meest bekeken
worden en wat ze op de site met de zoekmachine zoeken.
Zo bleken veel mensen informatie over een dier te zoeken.
Zij typten bijvoorbeeld in de WNF-zoekmachine 'Giraf' in.
Vroeger besteedde wnf.nl aan slechts aandacht aan een aantal
dieren die in de campagnes en projecten centraal stonden.
Daar zat de giraf niet bij. Toen is besloten op de site
over heel veel dieren informatie te geven. Het WNF wilde
dé dieren-site van Nederland worden. Nu is er over heel
veel dieren informatie te vinden, en dit deel wordt nog
steeds uitgebreid. Dat levert via Google weer veel bezoek
op. Die bezoekers kunnen dan ook geattendeerd worden op
het werk van het WNF, en zo gestimuleerd donateur te worden.
-
Voordat is begonnen met het maken van de nieuwe site, heeft
het WNF een webenquête gehouden naar de wensen en behoeften
van de bezoekers.
Ook daaruit kwam veel belangstelling voor dieren. Ook voor
informatie over de natuurbeschermingprojecten bestond veel
belangstelling.
Usability gat
Goed weten wat de klant wil is voorwaarde, maar niet voldoende
voor een goede site. Het is een enorme klus om vervolgens te
komen tot een site waar de gebruiker kan vinden wat hij zoekt
en kan doen wat hij wil. Bij het maken van de site verdwijnt
de gebruiker vaak uit beeld. Daarnaast ontbreekt het vaak aan
kennis van hoe mensen websites bekijken: hoe slordig ze dat
doen, hoe weinig ze zien, hoe weinig ze lezen, hoe snel ze doorklikken.
Daardoor gaat het vaak mis op usability-gebied: de bezoeker
mist informatie, ziet dingen over het hoofd, begrijpt niet hoe
dingen werken. De usability specialist, die gewend is vanuit
de gebruiker te denken en weet hoe hij zich gedraagt, kan juist
zien op welke punten de website nog tekort schiet.
Ik zal dit toelichten met een aantal voorbeelden van mijn werk
voor het WNF.
WNF.nl / projecten
Ik heb in de loop der jaren allerlei onderdelen van de website
van het WNF becommentarieerd. Ik zal me hier beperken tot het
onderdeel 'Projecten'. Hierop geeft WNF informatie over de natuurbescherming
projecten waarbij zij betrokken is en de resultaten die daar
geboekt worden. Een belangrijk onderdeel van de site.
In 2005 werd dit drastisch vernieuwd.
Onderstaand plaatje laat zien hoe de website er toen uitzag.
Dit is een willekeurige pagina van de site.
Pagina website 2005
Beginpagina onderdeel 'Projecten'
Op de beginpagina 'Projecten' ziet de bezoeker prominent "1300
projecten" staan , rechts een plaatje en links een links naar
'alle projecten'. Dat suggereert dat er over heel veel projecten
informatie op de site staat. Maar in feite beperkt de informatie
zich tot 23 projecten, namelijk de projecten die in de schijnwerper
staan. Van de andere projecten worden alleen naam en plaats
genoemd. Dat maakt deze pagina niet duidelijk.
Hier is sprake van iets wat je bij het maken van websites veel
tegenkomt: tunnelvisie. Het was voor het WNF zo vanzelfsprekend
dat hier vooral informatie over 23 projecten gegeven werd, dat
ze hebben vergeten dit duidelijk aan te geven op de beginpagina
van het onderdeel, dé pagina om aan te geven wat de bezoeker
daar kan vinden.
Ook dit is een probleem dat ik vaak tegenkom: gebrekkige ontsluiting
van een onderdeel van de site. Niet op de startpagina van het
onderdeel goed aangeven wat men daar kan verwachten. Daardoor
zien webbezoekers gemakkelijk belangrijke inhoud over het hoofd.
De startpagina's van rubrieken in onderdelen zijn vaak ondergeschoven
kindjes.
Verder maakt de pagina niet erg duidelijk dat het Indonesië-project
en die daaronder 'schijnwerper-projecten' zijn. Hier communiceert
de vormgeving niet goed. Ook iets wat je snel over het hoofd
ziet als je als maker precies weet wat hier geboden wordt.
Inhoudelijke keuzes
De bezoeker kon hier dus informatie over bepaalde projecten
vinden. Ik miste op de site een toelichting van de keuze van
de projecten. Waren ze groot, belangrijk, actueel, ging er veel
geld naartoe? Voor het WNF was de keuze waarschijnlijk vanzelfsprekend,
voor de bezoeker kon gemakkelijk vraagtekens oproepen.
Ook was het vreemd dat een groot project waar mijn kinderen
nog geld voor hadden ingezameld, het Panda-project in de bergen
van China, er niet bij zat. Dat was een gemiste kans. Ik miste
ook andere projecten die in het recente verleden veel aandacht
hadden gekregen, bijvoorbeeld in het donateursblad Panda. De
site bevatte geen informatie over een neushoornproject dat daarin
destijds uitgebreid werd besproken.
Hier is het probleem dat de webverantwoordelijken keuzes moeten
maken, maar vergeten hierover te communiceren. De keuzes zijn
vanzelfsprekend geworden. De website is het resultaat van de
keuzes, maar de keuzes zelf verdienen soms ook aandacht. Het
WNF had kunnen zeggen dat nu deze 23 projecten uitgelicht werden,
maar dat dit aantal zou worden uitgebreid.
Een goede usability expert die de organisatie goed kent, kan
over de grenzen van de inhoud heenkijken en de vragen stellen
die bezoekers kunnen hebben, en kan de gemaakte inhoudelijke
keuzes ter discussie stellen.
Ontsluiting onderliggende pagina's
Een ander punt dat ik tegenkwam is ook zeer herkenbaar. De
site bevatte overzichten van projecten met plaatjes en beginteksten.
Deze beginteksten waren vaak helemaal niet geschikt om informatie
over zo'n project te geven. Voor zulke overzichtspagina's moeten
aparte teksten worden geschreven, anders weet de bezoeker nog
niet waar hij op zal klikken. Zulke pagina's moeten de onderliggende
pagina's optimaal ontsluiten. Beginteksten van onderliggende
pagina's zijn daarvoor vaak helemaal niet geschikt.
Een goede usability expert weet dat iedere pagina optimaal
ontsloten moet worden en kan aangeven wanneer dat onvoldoende
gebeurt.
Hetzelfde geldt voor de beginteksten op de informatiepagina's:
die moeten ook aangeven wat de pagina biedt in plaats van zomaar
ergens beginnen, zoals op onderstaand plaatje. Goede beginteksten
zijn weer wél geschikt om in overzichten te worden opgenomen.
Maar ze moeten meestal apart geschreven worden.
Verder kwam ik op sommige pagina's opmaakproblemen tegen en
ook de zoekmachine werkte niet naar behoren. Zoeken met zoekterm
'Noordpool' bracht mij bijvoorbeeld niet bij een project dat
daar speelde en dat op de site werd beschreven.
Hier is de meerwaarde van de usability expert dat hij vaak
grilliger wegen op de site bewandelt dan de makers doen. Daardoor
kan hij op detailniveau punten ontdekken waar de site nog niet
goed in elkaar zit of nog niet aan de eisen voldoet. Dat is
lastig voor de makers: zij bewandelen bij het bekijken meestal
de wegen die zij zelf hebben bedacht, en niet de grillige wegen
die bezoekers soms bewandelen. Die kunnen de makers zich vaak
niet voorstellen.
Lancering nieuwe site
Inmiddels is de projectensite verder uitgebreid en is ook de
website helemaal vernieuwd. Met betrekking tot de nieuwe site
heb ik inhoudelijk advies gegeven en conceptpagina's becommentarieerd.
Een maand voor de geplande lancering ben ik gevraagd goed door
de hele site te lopen en commentaar te geven. Hij liet toen
op veel punten nog te wensen over. De site bevatte veel grote
foto's die de teksten van de pagina drukten. Ook belemmerden
zij de ontsluiting: handige navigatie hulpmiddelen werden te
veel tegen de onderkant van de pagina gedrukt.
De vormgeving was nog vrij rommelig, waardoor pagina's er heel
verschillend uitzagen en sommige pagina's lelijke witte gaten
bevatten.
De lancering is toen een paar weken uitgesteld om zo veel mogelijk
van deze punten weg te werken.
Hier speelt het gezag een rol dat de usability expert kan hebben.
Binnen de organisatie is er discussie of de site voldoende af
is om de lancering op de geplande dag te laten plaatsvinden,
de usability expert kan min of meer objectief de vinger op de
zere plekken leggen en met zijn lijst aan observaties een doorslaggevende
bijdrage leveren aan de discussie.
Eind 2007 werd de nieuwe website gelanceerd. Zie wnf.nl.
Commentaar huidige projecten-deel
Vrij snel na de uitreiking van de Usability Award heeft het
WNF mij gevraagd de website nog eens goed te bekijken op punten
die nog verbeterd kunnen worden. Ook nu vielen me een aantal
gebreken op in het onderdeel 'Projecten'.
De beginpagina van het onderdeel projecten en een beginpagina
van een project zien er momenteel zó uit.
Beginpagina onderdeel 'projecten'
Beginpagina van een project
Het plaatje van het dier is te groot. Dit komt op iedere pagina
over dit project terug. Daardoor moet je altijd scrollen om
de informatie te kunnen lezen. En dat is waarvoor de meeste
mensen komen, niet voor steeds dezelfde foto.
Verouderde informatie
Soms is de informatie op de beginpagina van het project nogal
verouderd. De informatie dateert soms van een paar jaar geleden.
Nieuwe ontwikkelingen en resultaten worden er nog niet in vermeld.
Beginpagina 'Kafue Flats'
Bijvoorbeeld op de beginpagina van Kafue Flats. Hier wordt
aangegeven dat de bevloeiing van een groot natuurgebied verstoord
is door stuwdammen. Inmiddels heeft het WNF bereikt dat die
bevloeiing sterk is verbeterd. Onder 'resultaten' wordt daarover
bericht. De begintekst had daarop aangepast moeten worden. Die
moet meteen een actueel beeld geven.
Vreemde informatie over bijdrage Nederland
Onder de kop 'Bijdrage vanuit Nederland' staat op de pagina
over het 'Great Barrier Reef': 0 euro. Terwijl het WNF hier
veel voor gedaan heeft en campagne voor heeft gevoerd. Dan is
het vreemd dat de bijdrage nihil zou zijn. Zoiets komt bij meer
projecten voor. Soms staat er niets.
Great Barrier Reef
Resultaten
Het is belangrijk dat het WNF laat zien welke resultaten zijn
geboekt. Hier kan men het bestaansrecht van de organisatie onderstrepen.
De teksten van over de resultaten staan echter min of meer los
van de overige inhoud. Het zijn aparte berichten. Voor sommige
projecten zijn die voorhanden, voor andere niet. Sommige projecten
hebben een tabblad resultaten, andere niet, omdat daar geen
berichten van bestaan. Zoals de Millingerwaard, waar toch veel
bereikt is.
Daardoor worden van sommige aansprekende projecten geen resultaten
beschreven, en van andere weer nogal gedateerde resultaten,
of alleen resultaten uit 2005.
Lege nieuwspagina's
Als je bij sommige nieuwsberichten op 'lees meer' klikt, verschijnt
een min of meer lege pagina, zoals bij de nieuwsberichten van
de Millingerwaard.
Millingerwaard, lege nieuwspagina
Een grote website zoals deze wordt voor een groot deel geautomatiseerd
in elkaar gezet. Er zitten teksten in het Content Management
Systeem, zij worden samen met de vormgeving gekoppeld tot webpagina's
en zo wordt de site gevuld. Links worden geautomatiseerd aangemaakt,
ook als er niets achter zit.
Een goede usability expert loopt er doorheen, kijkt in allerlei
hoeken en gaten, klikt waar hij kan klikken, bedenkt daarbij
wat de organisatie zou kunnen en moeten melden, stelt zich voor
waarnaar de gebruiker op zoek zou kunnen zijn en wat hij na
klikken zou verwachten, en vindt de gaten die zijn geslopen
in de geautomatiseerd aangemaakte pagina's.
Zulke gebreken zijn heel normaal
Als je ze zo ziet, lijken dit soort gebreken een beetje dom.
Maar zulke fouten kom ik bij iedere test of beoordeling tegen.
Zelfs bij sites die we voor de Usability Award nomineren, zien
we bijna altijd nog een aantal duidelijke minpunten. Het is
nu eenmaal heel moeilijk om een site te maken die op alle punten
goed op de gebruiker is afgestemd. Als maker is het bijna ondoenlijk
om je voortdurend, bij alle beslissingen, voldoende in de gebruiker
te verplaatsen. Daarom is het belangrijk dat iemand vanuit de
gebruiker de website of concepten beoordeelt. Hoe meer kennis
hij van de gebruiker heeft, bijv. doordat hij gebruikstests
heeft uitgevoerd, hoe beter. En hoe meer kennis hij van de organisatie
heeft, van haar doelen, haar informatie en haar mogelijkheden,
hoe beter.
Er zijn natuurlijk nog meer manieren om te komen tot een goed
op de gebruiker afgestemde site. Ik heb het bijvoorbeeld niet
over persona's gehad, een methode om tijdens de bouw van de
site regelmatig vanuit een aantal stereotype gebruikers te denken.
En niet over testen bij gebruikers, de beste manier om gebruikersproblemen
op te sporen. Maar ik hoop u aan de hand van deze case iets
meer inzicht te hebben gegeven in de rol die een usability expert
kan spelen bij het maken websites die optimaal op de wensen
en het gedrag van gebruikers zijn afgestemd.
|