Verbeter je website - 10 tips
Je moet de website zo goed mogelijk afstemmen op de behoeften
en het (zoek)gedrag van de beoogde bezoekers.
Alleen dan kan je je doelen bereiken.
Maar hoe doe je dat, bijvoorbeeld als je weinig tijd of
budget hebt? Je kunt misschien geen usability test laten uitvoeren,
maar wel zelf mensen achter de website zetten. Of op eenvoudige
wijze behoeften van bezoekers inventariseren.
Onderstaande technieken kosten weinig tijd of geld en helpen
enorm de website beter op de bezoekers af te stemmen.
Zie ook mijn boek
Focus op de webbezoeker.
De 10 tips
1. Optimaliseer
de toptaken
2. Verbeter de
SEO (zoekmachine vindbaarheid)
3. Maak van veel
bezochte pagina's goede landingspagina's
4. Test de usability:
laat mensen taken uitvoeren
5. Test de interne
zoekmachine
6. Bekijk de
ingevoerde zoekwoorden in de interne zoekmachine
7. Inventariseer
bezoekersbehoeften
8. Maak persona's
9. Zorg voor
goede webtekst en links
10. Laat een
usability expert naar uw website kijken
1 Optimaliseer de toptaken
Voor de meeste websites geldt: een groot deel van de bezoekers
komt voor slechts een paar dingen. Dat zijn de 'toptaken':
de belangrijkste dingen waarvoor mensen de website bezoeken.
Bijvoorbeeld het vinden van specifieke informatie of het plegen
van een bestelling.
Probeer de website daarvoor zo goed mogelijk in te richten.
Zorg dat die informatie erop staat en dat die zo goed mogelijk
vindbaar is.
Besteed dus relatief veel tijd in het optimaliseren van de
website voor die toptaken.
Breng eerst de toptaken in kaart.
-
Wat zijn de belangrijkste bezoekersbehoeften? Bedenk wat
je hierover weet. Bekijk welke pagina's het meest bezocht
worden en welke zoekwoorden worden ingetypt in de interne
zoekmachine. Inventariseer eventueel bezoekersbehoeften,
zie tip 7.
-
Wat zijn voor de organisatie de belangrijkste taken? Wat
wil de organisatie het liefste communiceren of de bezoekers
laten doen?
Ga na of de website voor deze toptaken geoptimaliseerd is:
-
Brengt de homepage de startpunten voor de toptaken goed
in beeld, met duidelijke links erheen?
-
Geeft de informatie antwoord op de vragen van de beoogde
bezoekers?
-
Is de informatie goed vindbaar via Google (zie tip 2)?
-
Is hij op de site gemakkelijk vindbaar, ook als mensen
op andere pagina's op de site zijn binnen gekomen (zie tips
2 en 3)?
-
Zijn de teksten gemakkelijk scanbaar, zodat bezoekers snel
de informatie zien waarnaar ze op zoek zijn (zie tip 9)?
-
Zijn handelingen gemakkelijk uitvoerbaar?
2 Verbeter de SEO (zoekmachine vindbaarheid)
Uw informatie moet zo goed mogelijk via Google gevonden kunnen
worden. De meeste mensen zullen niet direct naar uw website
gaan, maar op Google gaan zoeken. Als ze naar uw informatie
op zoek zijn, zullen uw pagina's hoog in de zoekresultaten moeten
verschijnen, anders vinden veel mensen ze niet.
Individuele pagina's
Google kijkt niet naar websites maar naar individuele pagina's.
U moet er dus per pagina voor zorgen dat de informatie goed
via Google ontsloten wordt. Begin hiervoor bij de belangrijkste
pagina's (zie 'toptaken' hierboven).
Zoekwoorden
De kunst is allereerst om te bedenken welke zoekwoorden deze
geïnteresseerden gebruiken. Dat zijn misschien andere woorden
dan u gewend bent. Wees creatief en probeer u te verplaatsen
in uw doelgroep. Vraag andere mensen, liefst uit de doelgroep,
met welke zoekwoorden zij bepaalde informatie op uw site zouden
zoeken.
Kijk voor de frequentie waarmee zoekwoorden gebruikt worden
op Google Trends.
Plaats zoekwoorden
Om de informatie op een pagina via die zoekwoorden goed te
ontsluiten, dienen zij op de volgende plaatsen voor te komen:
-
de url: in de bestandsnaam tussen liggende streepjes (zie
url van deze pagina)
-
de 'title tag', de inhoud daarvan verschijnt bij de bezoeker
bovenin de browser in het actieve tabje (hier 'Goede websites
- 10 tips | Ben Vroom Usability')
-
de titel van de pagina (H1-tag), hier ''Verbeter uw website
- 10 tips"
-
de subkopjes (H2 - H6 tags), hier bijvoorbeeld "2
Verbeter de SEO (zoekmachine vindbaarheid)"
-
de begintekst van de pagina
Afbeeldingen:
-
zorg dat de bestandsnamen informatie geven over de afbeeldingen;
verbind hierin de woorden met liggende streepjes (-)
-
geef in de alt-tekst een beschrijving van de afbeelding
met daarin de belangrijkste zoekwoorden in het begin
-
plaats goede, informatieve onderschriften bij de afbeeldingen
-
maak indien mogelijk een link van de afbeelding en geef
de doelpagina zo veel mogelijk dezelfde naam als de bestandsnaam
3 Maak van veel bezochte pagina's goede landingspagina's
Bekijk in de statistieken, meestal Google Analytics, welke
pagina's het meest bekeken worden. Bekijk wat je daaraan opvalt
en hoe je de website kunt verbeteren:
-
Welke pagina's worden opvallend veel en welke opvallend
weinig bezocht?
-
Kan je veel bezochte pagina's beter benutten als startpunt
voor een verder bezoek aan de website? Kan je de bezoeker
verder laten klikken naar bepaalde pagina's?
-
Hoe kan je SEO van slecht bezochte pagina's verbeteren?
Instappunten
Bekijk vooral op welke pagina's de meeste bezoekers direct,
bijv. via Google, binnenkomen: de belangrijkste 'instappunten'.
Beschouw deze als de belangrijkste landingspagina's van de bezoekers.
Zorg vooral dat deze pagina's zo goed mogelijk zijn ingericht:
-
goede startpagina's voor een verder bezoek aan de website:
het beginscherm maakt direct duidelijk waar de bezoeker
terecht is gekomen, wat de pagina biedt en wat er aan andere
interessante dingen op de website te vinden is
-
een titel die de inhoud van de pagina zo goed mogelijk
aangeeft
-
goede webtekst (zie tip 9)
-
goede navigatie: duidelijk waar de bezoekers zich binnen
de site bevinden en waar ze naar toe kunnen
4 Test de usability: laat mensen taken uitvoeren
Een usability test is een uiterst effectieve techniek om erachter
te komen hoe uw website functioneert en hoe hij beter op de
bezoekers afgestemd kan worden.
Iedere webmaster die voor het eerst mensen echt de website
ziet gebruiken, valt van zijn stoel van wat hij ziet: heel anders
dan hij had verwacht, en toch zo logisch. Hij ziet onmiddellijk
belangrijke verbeterpunten.
Eenvoudige usability test
Heeft u geen tijd of geld voor een professionele usability
test? Zet dan zelf eens een of meer mensen achter de site en
laat hen hardopdenkend taken uitvoeren.
Laat hen bepaalde informatie zoeken of handelingen uitvoeren,
zoals het invullen van een formulier. Bekijk wat er mis gaat
en hoe de site verbeterd kan worden. Stel vragen als u het gedrag
van de proefgebruiker niet meteen begrijpt (zonder daarbij informatie
over de website te geven).
Taken
Welke taken? Liefst dingen die voor de bezoekers het belangrijkst
zijn (zie 'toptaken', tip 1). Of informatie zoeken die de organisatie
belangrijk vindt. Of de meest via de interne zoekmachine gezochte
informatie. Maar laat ze ook eens iets geheel anders zoeken
om te kijken of minder belangrijke informatie ook goed vindbaar
is. Of laat hen dingen zoeken die ze zelf graag zouden willen
zoeken.
Laat hen heel concrete informatie zoeken of handelingen uitvoeren
waarmee ze een concreet doel kunnen bereiken.
Proefgebruikers
De proefgebruikers moeten mensen zijn die de website niet kennen,
maar er wel in geïnteresseerd (kunnen) zijn. Hoe meer affiniteit
ze met de inhoud hebben, hoe beter zij de doelgroep vertegenwoordigen,
hoe geschikter ze zijn. Mensen waarvoor de website gemaakt is,
kunnen precies aangeven wat ze zouden zoeken, hoe ze dat zouden
doen, welke problemen ze tegenkomen en wat ze missen op de site.
Eén test bij één proefgebruiker levert
al een schat aan waardevolle informatie op. Twee of drie goede
proefgebruikers is ideaal voor een test, daarna neemt het rendement
af. U kunt beter eerst verbeteringen doorvoeren voordat u bij
nieuwe proefgebruikers gaat testen.
Meer informatie
over de uitvoering van een usability test
5 Test de interne zoekmachine
Test zelf eens de interne zoekmachine. Dat is voor veel webbezoekers
de belangrijkste manier om informatie op een website te zoeken.
Maar de interne zoekmachine functioneert zelden naar behoren.
Zoek dus eens uiteenlopende informatie op de site met de interne
zoekmachine en bekijk of het gemakkelijk te vinden is:
-
Verschijnt er een overzichtelijke lijst met zoekresultaten?
-
Staan de meest relevante pagina's bovenaan in de resultaten?
-
Maken de resultaten duidelijk naar welke informatie zij
leiden: duidelijke titel, goede contextuele informatie?
- Bevatten de resultaatpagina's geen verouderde of dubbele
resultaten?
Vervang de interne zoekmachine als hij niet goed werkt, bijvoorbeeld
door de zoekmachine die Google voor websites aanbiedt.
6 Bekijk de zoekwoorden van de interne zoekmachine
Heeft uw website een interne zoekmachine? Bekijk eens wat bezoekers
daar intypen. Daarmee geven zij aan wat zij op uw website zoeken.
En met welke termen zij dat doen. Uitermate handig om te weten.
Het is zó gedaan.
Doe dit met enige regelmaat: over een tijdje zoekt men misschien
weer andere dingen.
Bekijk ook eens hoe gemakkelijk die informatie te vinden is.
Voer zelf eens de zoektermen in de interne zoekmachine in. Vindt
u gemakkelijk de gezochte informatie?
En bekijk of veel gezochte informatie goed via de homepage,
navigatie en interne links ontsloten is.
7 Inventariseer bezoekersbehoeften
Er zijn meer eenvoudige manieren om een beeld te krijgen van
de belangrijkste bezoekersbehoeften. Alle tijd en moeite die
u hier in steekt, helpt u om de website beter op de bezoekers
af te stemmen.
Zelf bedenken
Bedenk zelf eens met welke vragen en behoeften mensen uw website
zullen bezoeken. Maak daar per doelgroep of per onderwerp een
lijstje van. Dat zorgt ervoor dat u die vragen bij de inhoud
en inrichting van de site meer centraal gaat stellen. Alleen
dat is al pure winst.
Probeer die vragen en behoeften zo concreet mogelijk te krijgen.
Stelt u zich bijvoorbeeld bepaalde mensen uit de doelgroep voor
en bedenk wat zij te weten willen komen of willen doen.
Of bedenk scenario's: in wat voor situatie en omstandigheden
kunnen beoogde bezoekers zich bevinden en wat willen zij van
daaruit op de website te weten komen of doen?
Inventarisaties
Hoe meer informatie u heeft over de feitelijke vragen en behoeften,
hoe beter. Op de volgende manieren kunt u hier meer zicht op
krijgen.
-
Bekijk in de statistieken welke pagina's het meest worden
bekeken.
-
Inventariseer welke vragen via de telefoon, per mail, via
de site en social media bij de organisatie binnen komen.
-
Bel medewerkers die contact hebben met de doelgroep: waar
is binnen de doelgroep behoefte aan, welke vragen stellen
ze, welke woorden gebruiken ze daarbij?
- Plaats eventueel een online enquête op de site die
aan iedere (tiende, honderdste) bezoeker, vraagt wat hij daar
zocht en of hij het gevonden heeft. Laat deze vragen verschijnen
als de bezoeker een aantal pagina's heeft bekeken of de site
verlaat.
8 Maak persona's
Persona's zijn een uitstekend middel om de site in te richten
vanuit een duidelijk beeld van de beoogde bezoekers. Persona's
zijn fictieve vertegenwoordigers van de doelgroep.
Bedenk voor iedere doelgroep iemand van vlees en bloed. Beschrijf
zijn of haar omstandigheden en de reden waarom hij of zij de
website gaat bezoeken. Zie het voorbeeld hieronder.
Zet vervolgens puntsgewijs op een rijtje:
-
Wat wil hij of zij te weten komen of doen op de site? Welke
vragen heeft hij of zij daarbij?
-
Wat wil de organisatie bij hem of haar bereiken: wat moet
hij of zij te weten komen, gaan vinden of gaan doen?
- Relevante persoonsinformatie, zoals persoonlijke omstandigheden
(leeftijd, baan, leefsituatie, hobbys, karakter), houding
tegenover het onderwerp en manier waarop hij of zij het internet
gebruikt (veel/weinig, onrustige scanner of zorgvuldig oriënterend?)
Doe dit ook als u weinig tijd hebt. Al trekt u maar een half
uur per persona uit, het zal u heel erg helpen om meer vanuit
de bezoekers na te denken over de inhoud en inrichting van de
website. Bovendien helpt het erg om iedereen binnen het webteam
op één lijn te krijgen, waardoor u effeciënter
en effectiever over de website kunt overleggen.
Fictieve voorbeeld persona voor de website van reisorganisatie
SNP.
Grote afbeelding.
9 Zorg voor goede webtekst en links
Schrijf voor de scannende lezer
Webpagina's moeten het belangrijkste direct communiceren aan
de scannende bezoeker. Dus nog voor hij echt gaat lezen, want
dat doen de meeste webbezoekers niet.
Belangrijk zijn: een goede titel, begintekst en subkopjes.
Ook opsommingen worden goed bekeken.
Hoe langer een stuk tekst, hoe minder goed hetworden bekeken.
Lange alinea's zijn dodelijk.
F-patroon
Bedenk ook dat mensen in een f-patroon kijken: de informatie
bovenin (titel, eerste regels) en daaronder vooral de kopjes
en het linkerdeel van de tekst.
What's in it for me?
Bezoekers moeten meteen kunnen zien: what's in it for me?
Bekijk eens of de webpagina's dat op het beginscherm duidelijk
maken. Ziet de bezoeker meteen de belangrijkste informatie?
Ziet hij wat de pagina verder biedt?
Bezoekersbehoeften en zoekwoorden
Goede webtekst gaat in op de belangrijkste vragen van de beoogde
bezoekers. Zet die ook voor individuele pagina's eerst op een
rijtje. Bedenk ze of inventariseer ze. Met die vragen in uw
hoofd, en de zoekwoorden waarmee de informatie gezocht wordt,
schrijft u betere webtekst. En beter vindbare webtekst.
Eisen voor goede webtekst
-
De titel geeft duidelijk aan waarover de pagina gaat (en
bevat het belangrijkste zoekwoord).
-
De begintekst van de pagina (alinea onder de titel) geeft
kort en krachtig aan waarover de pagina gaat. Hij bevat
de belangrijkste zoekwoorden.
-
De subkoppen communiceren de belangrijkste informatie (en
bevatten belangrijke zoekwoorden).
-
In de alinea's onder de subkoppen wordt deze informatie
kort uitgewerkt.
-
Alinea's zijn 2-5 regels lang.
-
De informatie is zeer to the point, zegt het belangrijkste
in zo min mogelijk woorden.
-
De zinnen zijn kort en eenvoudig van structuur.
-
Voor iedere opsomming worden bullets of cijfers gebruikt.
Links
10 Laat een usability expert naar de website kijken
Laat eens een usability expert naar uw website kijken. Hij
is getraind om vanuit de gebruiker naar uw website te kijken.
Hij heeft, als het goed is, usability tests uitgevoerd en ziet
daardoor snel waar gebruikers tegenaan kunnen lopen. Hij kan
u opmerkzaam maken op dingen die u zelf gemakkelijk over het
hoofd ziet.
Meestal heeft hij aan een paar uur genoeg om belangrijke gebruikersproblemen
op het spoor te komen en te rapporteren. Laat hem ook naar de
SEO (zoekmachine vindbaarheid) kijken.
Dienstverlening:
quick scan van uw (concept) website
Usability van uw site
Meer tips over de inrichting en usability van uw site? Zie
de Usability checklist.
|