|
Pretesten schriftelijk materiaal
Artikel in Onze Taal 1997, nr. 2/3
"Is alcohol ook energie?"
Tips voor het testen van teksten
Soms komt het er echt op aan dat uw teksten glashelder zijn
en goed overkomen. Voorlichtingsbrochures, handleidingen en
nieuwsbrieven aan uw gewaardeerde, maar kritische cliëntèle.
Of ze ook zo goed zijn als u zelf denkt, dat blijft onbekend.
Tenzij u ze vooraf aan proeflezers voorlegt: een korte cursus
pretesten.
De volgende passage uit de brochure Wat leest u op het etiket?
lijkt voor zich te spreken:
Vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers), eiwitten en alcohol
zijn leveranciers van energie. Energie voor alles wat er in
het lichaam gebeurt; het kloppen van het hart, de ademhaling
etc.
Maar toen deze passage aan proeflezers werd voorgelegd, reageerden
sommigen verrast:
- 'Is alcohol ook energie? Dat geloof ik niet.'
- 'Levert alcohol energie? Alcohol is toch slecht?'
- 'Alcohol levert energie? Maar dat is dan toch van tijdelijke
aard, want de volgende dag ben je dat vrolijke gevoel weer kwijt.'
ONGELEIDE PROJECTIELEN
Taal kan gemakkelijk tot misverstanden leiden. Iedereen kent
voorbeelden van onduidelijke of onleesbare teksten: ondoorgrondelijke
brieven, voorstellen die pas bij derde lezing hun voordelen
prijsgeven, handleidingen die halfgelezen en onbegrepen terzijde
worden geschoven.
Het gaat vaak mis als schrijver en lezer elkaar niet kennen.
De meeste teksten worden geschreven voor bekenden, zoals collega's
en vakgenoten. Ook als ze niet zo goed geschreven zijn, komt
de boodschap meestal wel over, en anders is er altijd de telefoon
om de brief toe te lichten of de vergadering om het plan te
verhelderen.
Die mogelijkheden ontbreken bij een folder of een brief die
in honderdvoud gemaild wordt. Teksten die voor collega's geen
geheimen kennen, kunnen zich in vreemde handen gedragen als
ongeleide projectielen. Soms om redenen die niemand had kunnen
voorzien: zo wilde een stofzuigerfabrikant ooit een 'gestroomlijnde'
stofzuiger op de markt brengen. Veel mensen meenden echter dat
iedere stofzuiger een stroom-lijn (een snoer) had. De stofzuiger
is nooit als zodanig in de winkel terecht gekomen.
MILJOENENSTROP
Kleine onduidelijkheden, door collega's over het hoofd gezien,
kunnen grote schade veroorzaken. Zo zond de Postbank enige jaren
geleden een brief aan alle houders van een plus- of sterrekening.
De bank wilde hen hiermee informeren over veranderingen in de
wijze waarop geld naar deze rekeningen kon worden overgemaakt.
De uitleg bleek echter niet geheel duidelijk. Het telefoonnummer
dat speciaal voor vragen was ingericht, raakte volledig overbelast,
ook na het inzetten van uitzendkrachten. De Postbank heeft toen
in een aantal landelijke en regionale bladen een advertentie
geplaatst waarin werd verzocht niet meer te bellen. Tevens werd
een nieuwe brief in het vooruitzicht gesteld, die vervolgens
is verstuurd. Deze extra activiteiten hebben naar schatting
meer dan een miljoen gulden gekost.
Zulke missers, maar ook kleinere problemen, zijn te voorkomen
door de tekst vóór de uitgave aan proeflezers
voor te leggen. Zij zijn het beste in staat om aan te geven
wat niet voor iedereen duidelijk is, waar lezers het hinderlijk
mee oneens kunnen zijn of welke informatie ontbreekt. Naarmate
het belang van de tekst groter is en er meer kosten mee gemoeid
zijn, is er meer reden om tot een zogenoemde pretest (spreek
uit: prie-test) over te gaan.
KLEINSCHALIG ONDERZOEK
Wellicht gebeurt het pretesten nog zo weinig omdat zelden duidelijk
wordt dat een tekst slecht functioneert. Er is geen lagere omzet,
niemand verdient er minder door, er vallen geen ontslagen (zo
lijkt het tenminste). Bovendien is schrijven zo'n alledaagse
aangelegenheid, dat het idee om teksten te testen niet snel
voor de hand ligt, ook niet als er grotere belangen mee zijn
gemoeid.
Mogelijk is het ook de angst voor 'onderzoek': dat is bijna
altijd grootschalig, kostbaar en tijdrovend. Een pretest kan
echter snel (in een paar dagen) en goedkoop uitgevoerd worden.
Tien tot vijftien proefpersonen zijn doorgaans voldoende.
PLUSSEN EN MINNEN
Een goede pretestmethode moet zeer uiteenlopende problemen
kunnen opsporen. Het is bijvoorbeeld weinig zinvol om alleen
de begrijpelijkheid van een folder over gezonde voeding te testen
als later blijkt dat de voorkant doet denken aan reclame voor
een uitvaartmaatschappij. Of dat diëtistes de folder weigeren
uit te delen omdat zij het niet eens zijn met de bewering dat
beperkt alcoholgebruik een heilzame werking kan hebben.
Een beproefde combinatie van methoden om snel uiteenlopende
problemen op te sporen, is die van de plus-en-minmethode en
het gerichte vraaggesprek. In de praktijk is gebleken dat hiermee
gemakkelijk zeer uiteenlopende problemen op te sporen zijn.
De plus-en-minmethode werkt als volgt: u vraagt proeflezers
bij het lezen van de tekst een plus te zetten bij alles wat
ze goed vinden en een min bij alles wat ze slecht vinden. Daarna
bespreekt u de plussen en minnen met ze.
De plussen en minnen zijn een hulpmiddel om bruikbaar commentaar
aan de proeflezers te ontlokken. Uiteindelijk gaat het om de
toelichtingen, de aantallen plussen en minnen zijn voor het
verbeteren van de tekst onbelangrijk.
Het is echter niet zeker of met de plus-en-minmethode alle
belangrijke problemen aan het licht komen. Als proeflezers niet
doorhebben dat ze iets verkeerd begrijpen, zullen ze dit niet
met minnen aangeven. Ook als er belangrijke informatie ontbreekt,
hoeft zich dit niet in minnen te vertalen, omdat lezers vooral
reageren op wat er wél staat.
In een vraaggesprek, waarbij een vragenlijst wordt doorgenomen,
kan gerichter naar problemen worden gezocht. Zo kunt u onderzoeken
of u met de folder daadwerkelijk uw doelen kunt bereiken. Zo
niet, dan is er wellicht aanleiding om de tekst aan te passen.
Andere vragen zijn bijvoorbeeld: nodigt de voorkant uit om de
tekst ter hand te nemen, worden de belangrijkste onderdelen
gelezen, begrepen en geaccepteerd, ontbreekt er essentiële
informatie, worden de stijl en vormgeving gewaardeerd, is de
informatie toepasbaar, welke invloed heeft de tekst op het imago
van de organisatie?
Zo'n vragenlijst is gemakkelijk in combinatie met de plus-en-minmethode
af te nemen. U laat de proeflezers eerst plussen en minnen zetten,
stelt vervolgens de vragen en bespreekt ten slotte de plussen
en minnen. Zo kunt u een rijk beeld krijgen van hoe de tekst
overkomt en hoe deze verbeterd kan worden. Tien tot twintig
proefpersonen zijn meestal voldoende, maar ook met vijf proefpersonen
kunt u al belangrijke problemen op het spoor komen.
'AIDS, HET ZAL JOU NIET PAKKEN'
Hoe uiteenlopend de resultaten van pretests kunnen zijn, blijkt
onder meer uit de volgende voorbeelden. Een medewerker van grote
pensioenmaatschappij testte een nieuw formulier voor het aanvragen
van een ouderdomspensioen. Deze formulieren worden jaarlijks
in zeer grote aantallen verzonden. De pretest wees onder meer
het volgende uit:
- Bij een meerkeuzevraag over de huwelijkse staat waren meer
antwoorden tegelijk mogelijk, zoals gescheiden én (daarna
opnieuw) gehuwd. Dit hadden sommige proefpersonen niet door:
bij het aankruisen van het ene antwoord gingen zij onmiddellijk
door naar de volgende vraag.
- De toelichting bleek slecht gelezen te worden, waarschijnlijk
mede doordat deze ver van de vragen af stond. Hierdoor zagen
veel mensen over het hoofd dat ze stukken moesten bijsluiten.
Stel dat de pretest niet was uitgevoerd, dan zou de maatschappij
zeer veel moeite hebben moeten doen om de ontbrekende gegevens
te verkrijgen.
Een medewerker van de GGD Utrecht testte een lespakket voor
de lagere school. Daaruit bleek onder andere dat de kaarten
van een kwartetspel doorzichtig waren. De leerlingen konden
zien welke kaarten anderen in hun handen hadden.
Nog een voorbeeld: om Nederlanders met een Surinaamse achtergrond
voor te lichten over AIDS werd de folder AIDS, no mek' a grab'
joe! gemaakt. De titel is Sranan Tongo voor 'AIDS, laat het
je niet te pakken krijgen'. Met de Surinaamse titel hoopte men
dat de doelgroep zich eerder aangesproken zou voelen. Uit de
pretest bleek echter dat niet alle Surinamers het Sranan Tongo
beheersen. Sommigen kwamen met een geheel eigen lezing van wat
er stond: 'AIDS, laat je niet krabben', 'AIDS, je moet je niet
laten pakken', of zelfs 'AIDS, het zal jou niet pakken'.
ACHTERAFGEPRAAT
Vaak blijkt achteraf dat er fouten zijn gemaakt bij de productie
van de tekst. Bij veel voorbeelden van resultaten denk je al
snel: "moesten ze een pretest uitvoeren om dáár
achter te komen?"
Dat niet iedere Surinamer Sranan Tongo beheerst, had vooraf
bekend kunnen zijn. De GGD had in een pauze moeten kwartetten.
De pensioenmaatschappij had moeten weten dat het zeer nadrukkelijke
vermelding behoeft als bij een meerkeuzevraag meerdere antwoorden
mogelijk zijn. En dat toelichtingen niet te ver van de vragen
moeten staan. Dat staat in handboeken, formulierendeskundigen
weten dit, medewerkers van een maatschappij die jaarlijks tienduizenden
formulieren verstuurt, hadden dit ook moeten weten.
Als de teksten zorgvuldiger zouden zijn opgesteld, waren de
pretests niet nodig geweest voor het opsporen van de genoemde
problemen. Maar dat is achterafgepraat. Vaak blijkt juist een
pretest zeer geschikt om feilen in de produktie boven water
te de krijgen. En zo kan het fenomeen pretesten tevens bijdragen
aan een zorgvuldiger tekstproduktie. Maar ook problemen die
achteraf gezien moeilijk te voorspellen waren, kunnen maar beter
vóór de uitgave opgespoord worden.
Test uw teksten - tien tips
-
Ga na welke van uw teksten voor een pretest in aanmerking
komen. Hoe hoger de kosten van de tekst, hoe groter het
belang ervan en hoe groter de afstand tussen lezer en schrijver,
des te meer reden er is om er niet bij voorbaat van uit
te gaan dat de boodschap goed overkomt.
-
Voer liever een beperkte pretest uit dan geen pretest.
Een eenvoudige pretest, bijvoorbeeld met alleen de plus-en-minmethode,
bij slechts vijf proefpersonen, kan ernstige missers voorkomen.
-
Bedenk eerst wat u met de pretest te weten wilt komen.
Denk daarbij aan: wat wil ik met de tekst bereiken, nodigt
de voorkant voldoende uit om de folder ter hand te nemen,
wordt de inhoud gelezen, begrepen en geaccepteerd, ontbreekt
er informatie of staat er overbodige informatie in, worden
tekst en vormgeving gewaardeerd, voelen de lezers zich aangesproken,
kunnen zij de informatie toepassen, welk beeld krijgen zij
van de organisatie? Bedenk ook wat uw vragen en twijfels
over de tekst zijn.
-
Stel nu de lijst met vragen op die u aan de proeflezers
wilt stellen. Test de vragenlijst bij een collega.
-
Kies in principe voor 10 - 20 proefpersonen. Zorg dat zij
een goede dwarsdoorsnede vormen van de doelgroep: bepaal
welke onderverdelingen er in de doelgroep aan te brengen
zijn en selecteer de proefpersonen zodanig, dat de verschillende
groepen in de steekproef vertegenwoordigd zijn.
-
Neem tijdens de gesprekken en bij het verwerken van de
resultaten alle reacties serieus. Bij kleine steekproeven
zijn de aantallen reacties niet belangrijk. Bedenk steeds:
wat kan deze reactie zeggen over het eventueel niet goed
functioneren van de tekst; kan het probleem ook voor anderen
gelden?
-
Stel de vragenlijst bij als sommige vragen bij nader inzien
minder geschikt zijn of als u aanvullende vragen wilt stellen.
De vragenlijst is niet heilig maar is een hulpmiddel om
zo efficiënt mogelijk problemen op te sporen.
-
Vraag door als daar aanleiding voor is. Vergelijk antwoorden
op vragen met commentaar bij plussen en minnen en bespreek
met de proefpersoon de vragen die u naar aanleiding daarvan
heeft. Bij de bespreking van de plussen en minnen kan een
probleem helder worden dat bij de vragen naar voren is gekomen.
-
Vraag de proefpersonen naar een oplossing van de geconstateerde
problemen. Zij kunnen soms zeer waardevolle suggesties leveren.
-
Mondeling uitgevoerde pretests leveren doorgaans meer op
dan pretests die schriftelijk worden uitgevoerd. Bij schriftelijke
pretests kunnen vaak meer proefpersonen worden benaderd,
maar de reacties zijn vaak zeer summier of onbegrijpelijk
en missen toelichting. Juist die toelichtingen zijn vaak
zeer waardevol.
© Ben Vroom, 1997
|
|
|
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de
Nieuwsbrief
Diensten
Usability
& SEO advies
Usability
expert review
Usability
test
Boeken
FOCUS
OP DE
WEBBEZOEKER
Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen
WEBSITES
TESTEN BIJ GEBRUIKERS
|
|